Rumeg de cateva luni cum sa structurez acest articol despre
vopsitul voblerelor deoarece ar fi foarte multe de spus si totusi nu as dori sa
intru in prea multe amanunte. Incep prin a spune putin despre mine, cred ca e
necesar pentru a justifica unele lucruri care apar prin video, dar si in
cuvintele de mai jos.
VIDEO
Sunt Marius Bota, din Arad, artist profesionist specializat in principal pe
ilustratie digitala si Concept Art in industria jocurilor video dar si
marketing avand ocazia sa lucrez incepand de la unele dintre cele mai mari
studiouri de jocuri din lume cum ar fi Valve sau Arenanet pana si la lucruri
mai locale precum Untold si Neversea. Am o experienta in domeniu de 10 ani,
pictatul l-am invatat mai mult singur deoarece in in scoala am practicat mai
mult sculptura.
Din pacate nu ma pot lauda la acelasi nivel de experienta in
vopsitul de voblere dar din fericire pentru mine pot aplica multe din pictura
traditionala minus aerograful, care de fiecare daca cand lucrez cu el parca
invat ceva nou. Daca tot am adus vorba de aerograf, vreau sa mentionez ca
folosesc un Iwata HP-CS si am un compresor de 5 litri pentru tehnica dentara
(deoarece stau la apartament si nu pot face prea mult zgomot) care e mai mult
decat sufficient pentru astfel de aplicatii.
Am experimentat si cu aerograf mai ieftin si un lucru care as putea sa il spun
celor care se gandesc sa inceapa astfel de hobby sau chiar job e ca, nu e
necesar sa ai un aerograf scump mai ales la inceput, se poate lucra si produce
lucruri frumoase si cu aerograf ieftin diferenta vine mai mult la cat te vei
chinui sa ajungi la rezultatul dorit dar as vrea sa mentionez ca la compressor
as zice ca e important ca acesta sa aiba rezervor, nu e nimic mai rau decat
inconsistenta aerului atunci cand ai de facut lucruri finute.
In ceea ce priveste vopselele eu folosesc Createx Wicked Colors, sunt vopsele
pe baza de apa, pentru mine functioneaza foarte bine. Un lucru care trebuie
inteles e ca nu toti pigmentii sunt construiti egali si aici incepe practic
experienta sa intre in calcul pentru ca pana nu pui mana si lucrezi cu fiecare
vopsea nu vei intelege cum se comporta. Zic asta deoarece fiecare culoare are
pigmentul diferit, de exemplu albul cam indiferent de firma e cunoscut ca fiind
un pigment dificil de lucrat cu el din cauza marimii particulelor de pigment
care nu se dizolva bine, are tendinta sa se usuce usor. Pe cand sa zicem
Createx Burnt Umber (maro inchis) e mult mai fin si iti ofera mai mult control
fara batai prea mari de cap.Pe scurt, orice culoare functioneaza, atata timp cat reusesti sa te
familiarizezi cu ea suficient incat sa stii ce se poate si ce nu se poate face
cu ea.
Cu timpul am gasit si minusuri la aceste vopsele pe baza de apa, sunt foarte
limitate in aplicatiile transparente, de exemplu e foarte dificil si aproape
imposibil sa obtii diferite culori in functie de felul in care lumina bate pe
vobler sau prin el. Daca imi doresc sa dau o nuanta de baza, transparenta
corpului care sa se vada doar cand trece lumina prin el dar in acelasi timp
vreau ca eu cand ma uit la vobler sa para ca ar fi facut dintr-o cu totul alta
culoare, ei bine aici cam incep limitele, nu cred ca e 100% imposibil dar as
spune cu siguranta ca vobselele pe baza de apa sunt inferioare celor pe baza de
diluat din acest motiv si nu numai. Totusi, de departe cel mai greu lucru care cu siguranta multi din cei ce
vopsesc voblere si-l doresc e cromul oglinda pentru care realist vorbind nu
prea are o solutie usoara care sa si produca rezultate bune dar asta e o
discutie pentru o alta data.
Cand vine vorba de a concepe un vobler, lucrurile devin interesante si
adevarata distractie incepe. As spune cel mai important lucru cand incepi sa te
gandesti la un pattern nou e sa stabilesti de la inceput daca vrei sa mergi pe
replica realistafacuta dupa un peste
existent, o insecta, larva dar de ce nu chiar si un fruct sau vrei sa mergi pe
ceva mai abstract, mai putin realist sau poate inspirat din realitate dar dar
cu culori care nu au legatura cu subiectul din care iti iei inspiratie. Din
acest punct se mai pot bifurca optiunile , de exemplu poti alege un pattern
realist daraici iar poti sa incerci sa
il aduci cat de mult de realitate sau poti la filal sa ii dai un element
surpriza, o culoare tipatoare cu care sa iasa in evidenta mai mult. Un lucru
bun de tinut minte e ca si apa joaca un rol foarte important cand decidem sa
facem un pattern deoarece el poate avea un effect nedorit daca il pescuim
intr-o apa pentru care nu a fost conceput. Si ca un ultim aspect, mai e si
pescarul, ca de multe ori mai mult ii ia ochii lui decat la peste.
Tot acest proces e personal fiecarui artist si depinde de el
sa vina cu cele mai bune solutii dar aici as sugera ca niciodata sa nu va
opriti la prima idee care va vine in minte pentru ca de cele mai multe ori nu e
cea mai reusita si doar prin explorare si numeroase incercari se ajunge la un
pattern cu adevarat frumos dar si productiv. In timp toate lucrurile astea se
invata, important e sa perseverezi sa fii mereu curios si daca se poate sa iti
fii si cel mai dur critic, doar asa poti crea lucruri mai bune dar proabil cel
mai important e sa nu iti fie frica sa gresesti, personal cred ca e cea mai
buna cale de a invata lectii valoroase.
Marius Bota
https://www.facebook.com/MBLureCraft/
Voblerele HMKL din imagini si videoclip sunt disponibile in variante
blank sau vopsite la distribuitorul HMKL din Romania Relax Spinning Expert si
magazinele colaboratoare. Mai multe detalii in link-ul de mai jos.
http://www.relaxspinning.ro/categorie/hmkl/132